トロフィーの制作意図
理事(デザイン担当)山本洋司
Yamamoto Yoji, Designer, Director
トロフィーは、透明なクリスタルの「石」で水晶をイメージしています。 この宇宙を思わせる空間に( JAHFAのロゴで屈折によってできる空間)自動車文化の 永遠の未来と殿堂入りされた方々の価値ある生涯を刻み、日本自動車殿堂の限りない 将来を表現しました。
Design concept of the Trophy
We intended to create the image of a crystal – a transparent and clean stone.
The eternal future of the automotive culture and the valuable career of the Inductees are carved in a space suggesting the Universe – generated by the refractions from the JAHFA logo – thus expressing the limitless future of JAHFA and its work.
表彰状の制作意図
大自然の素材にこだわり、見た目にも触っても、やすらぎ感があり、落ち着き、和のおもむき を感じさせるイメージにこだわりました。 この和紙は特別に注文し、普通よりも厚く造ってもらっています。厚くすることでより品質 感を表現しています。和紙の名前は「雁皮烏の子」といいます。和紙の三大原料「こう ぞう」「みつまた」「雁皮」とありますが、最高の素材である「雁皮」を使用し、特注して 土佐の高知で造ってもらいました。漂泊などの手を加えない素材そのものの色に、格 調のある強い明朝体を濃い緑の色で刷ることで大自然のイメージにこだわりました。
Design concept of the Testimonial
We intended to create the image of‘wa(’和)-which also means peace or harmony-with natural materials that suggest contentment and comfort both via sight and feel. We specially ordered the paper from Kouchi, Japan, and had it made thicker than usual to express excellence. The paper is named‘Ganpi- kanoko’considered to be the best among the three major materials used for Japanesepape‘r:kouzo‘’,mitsumata’and‘ganpi’.Deepgreencharactersprinted on the non-bleached natural color of ganpi hints at our image of Mother Nature.
ロゴマークの制作意図
JAHFAのロゴは安定感のある「石」で建設した柱(ギリシャのパルテノン神殿)のイメージ。Jは日の丸、AHFAのAとA を結ぶラインは「人と人」「人と物」「人と社会」とのコミュニケーションを示し、「過去」「現在」「未来」を見据える位置に 日本自動車殿堂の存在があることを表現しています。
Design concept of the JAHFA Logo
The image derives from the stability of stone columns of the Parthenon in Athens. The‘J’expresses the“Sun Flag”, and the line connecting the two As in‘AHFA’signifies the communication between human beings and their interaction with objects and society, thus expressing the existence of JAHFA in a position gazing past, present and future.